logo syndesmou

top logo 1top logo 2top logo 3

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΟΝΑΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΜΕ ΛΟΥΤΡΟΠΟΛΕΙΣ

Διαβάστε παρακάτω την εισήγηση του προέδρου του Συνδέσμου Δήμων Ιαματικών Πηγών Ελλάδας κ.Γιάννη Καραγιάννη σε ημερίδα με θέμα "Ιατρικός Τουρισμός και Τοπική Αυτοδιοίκηση"

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΟΝΑΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΜΕ ΛΟΥΤΡΟΠΟΛΕΙΣ

Το θέμα της σημερινής εισήγησης, μου δίνει την δυνατότητα να εξηγήσω με ακρίβεια, και όσο πιο συνοπτικά γίνεται, την στρατηγική του Συνδέσμου Δήμων Ιαματικών Πηγών Ελλάδας προκειμένου να γίνει αντιληπτή από όλους η αναγκαιότητα στοίχισης με αυτή την, κατά γενική ομολογία, επιτυχημένη στρατηγική για να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Παρακολουθώ από κοντά όλες τις εξελίξεις στον κλάδο του Ιαματικού τουρισμού εδώ και πάρα πολλά χρόνια και ομολογώ πως όσοι δεν είναι κοντά στον Σύνδεσμο ή δεν παρακολουθούν από κοντά τις δραστηριότητες του συνεχίζουν ηθελημένα ή αθέλητα να αποπροσανατολίζουν. Αυτό είναι κακό, γιατί μετά από τόσα χρόνια απαξίωσης και μιζέριας οι ιαματικές πηγές δεν έχουν ανάγκη από μεγάλα λόγια, αστήρικτα οράματα, και νέες ορολογίες που συντηρούν την χαοτική κατάσταση του παρελθόντος, αλλά αντίθετα, έχουν ανάγκη από πράξεις, και από την εφαρμογή των νόμων που ήδη ισχύουν.

Ο στόχος μας λοιπόν, εδώ και 3 χρόνια, είναι η δημιουργία κλάδου ιαματικού τουρισμού. Η δημιουργία πολλών, καλών, βιώσιμων επιχειρήσεων που θα μπορούν να παράγουν υψηλού επιπέδου θερμαλιστικές, τουριστικές υπηρεσίες, να τις προσφέρουν στους επισκέπτες τους και να κερδίζουν. Η παραγωγή πλούτου είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την βιωσιμότητα μιας επιχείρησης εκμετάλλευσης ιαματικών πηγών, και αυτό είναι από τα πράγματα που μας έλειψαν τα προηγούμενα χρόνια.

Με αυτή τη λογική λοιπόν ξεκινήσαμε μια τεράστια προσπάθεια το 2015 να αναγνωρίσουμε όσο γίνεται περισσότερους φυσικούς πόρους ως ιαματικούς, παρακάμπτοντας τα προβλήματα που είχαν δημιουργήσει όσοι ασχολήθηκαν με αυτό το ζήτημα μέχρι τότε.
Σήμερα ξέρουμε ότι από τις 750 φυσικές αναβλύσεις που έχουμε στη χώρα μας έχουν κατατεθεί (ακριβή στοιχεία θα μπορώ να σας δώσω σε λίγες ημέρες) περίπου 120 φάκελοι προς αναγνώριση των φυσικών πόρων ως ιαματικών. Και από αυτούς τους 120 έχουν ήδη αναγνωριστεί, ουσιαστικά τα τελευταία 2 χρόνια, οι 46. Έχουμε δηλαδή 46 ΦΕΚ αναγνώρισης στα οποία περιγράφεται ο τρόπος χρήσης του Ιαματικού Φυσικού Πόρου (λουτροθεραπεία, εισπνοθεραπεία, ποσιθεραπεία, πηλοθεραπεία), ο χημισμός του, οι θεραπευτικές του ενδείξεις και αντενδείξεις και οι ζώνες προστασίας. Ότι χρειάζεται δηλαδή για να πούμε ότι έχουμε την ταυτότητα του φυσικού πόρου και μπορούμε να τον αξιοποιήσουμε τουριστικά.
Βλέποντας το πώς έχει αναπτυχθεί ο ιαματικός τουρισμός σε άλλα κράτη (παρεμπιπτόντως ιαματικές πηγές υπάρχουν σε όλο τον κόσμο, δεν είμαστε οι μόνοι που έχουμε αυτό τον πλούτο) θα ήταν παρανοϊκό από μέρους μας να ασχοληθούμε και με τις 750 φυσικές αναβλύσεις. Αυτό το νούμερο δεν το σηκώνει η αγορά. Το μόνο που θα καταφέρουμε είναι να παράγουμε μη βιώσιμες επιχειρήσεις. Υπάρχουν και πολλά άλλα πράγματα που μπορείς να κάνεις με το ζεστό νερό πέρα από τον τουρισμό. Για παράδειγμα η Γαλλία με υπερπολλαπλάσιο πληθυσμό από τον δικό μας έχει 105 επιχειρήσεις.

Για να γίνει αντιληπτό το αύριο στις ιαματικές πηγές, το οποίο δεν είναι πλέον και τόσο μακρινό, σας αναφέρω την δουλειά που γίνεται από την ομάδα εργασίας που έχει συστήσει το Υπ.Τουρισμού, φυσικά μέσα από την έντονη παρουσία και δραστηριοποίηση του Συνδέσμου, πάνω στην Υπουργική απόφαση για την διανομή των Ιαματικών Φυσικών Πόρων. Αυτή η Υπουργική απόφαση, την οποία ζητά από το 2006 ο Νόμος Πετραλιά, είναι τεράστιας σημασίας γιατί αν δοθεί η δυνατότητα στον διαχειριστή να διανέμει τον ιαματικό φυσικό πόρο νόμιμα και με κανόνες, τότε αυτόματα ανοίγουν άλλοι επενδυτικοί ορίζοντες στον χώρο των ιαματικών. Έτσι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα μπορούν να συντηρούν, να προστατεύουν τον Ιαματικό Φυσικό Πόρο και να εισπράττουν μετά από πολλά χρόνια επενδύσεων σε μελέτες και έργα, ενώ παράλληλα ανοίγει ο δρόμος για την δημιουργία λουτροπόλεων όπως στο εξωτερικό αλλά και για την χρησιμοποίηση των Ιαματικών Φυσικών Πόρων για την παραγωγή καλλυντικών.

Και αφού οι αναγνωρίσεις τρέχουν και το ζήτημα της διανομής προχωρά, εμείς παράλληλα ασχολούμαστε και με κάποια άλλα, τεράστιας σημασίας ζητήματα.

Ένα από αυτά η αδειοδότηση των εγκαταστάσεων των επιχειρήσεων εκμετάλλευσης ιαματικών πηγών, η λήψη δηλαδή του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας το οποίο έχουν όλα τα τουριστικά καταλύματα. Η διαδικασία αυτή φυσικά και υπήρχε στον αρχικό νόμο Πετραλία, καμία όμως ενέργεια δεν έγινε από κανέναν μέχρι το 2015.

Σήμερα μέσα από την έντονη δραστηριοποίηση του Συνδέσμου, τουλάχιστον 30 επιχειρήσεις έχουν καταθέσει φάκελο στο Υπ.Τουρισμού και θεωρούμε ότι τις επόμενες ημέρες, μετά την ψήφιση της ΚΥΑ που απαιτείται για τις τεχνικές προδιαγραφές των Μονάδων Ιαματικής Θεραπείας και των Κέντρων Ιαματικού Τουρισμού-Θερμαλισμού, όπως λέγονται ήδη τα υδροθεραπευτήρια, αλλά και των Κέντρων Θαλασσοθεραπείας, θα ανοίξει ο δρόμος για επενδύσεις. Χθες ήταν αδύνατο να επενδύσει κάποιος στις Ιαματικές πηγές δεδομένου ότι δεν μπορούσε να αδειοδοτηθεί η εγκατάσταση στην οποία θα επένδυε τα χρήματα του.

Θυμίζω την αποτυχημένη προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ το 2012/2013 να βγάλει διαγωνισμό για τις πηγές της Φθιώτιδας. Ήταν πολύ λογικό να αποτύχει το εγχείρημα δεδομένης της έλλειψης των παραπάνω. Σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ και οι Δήμοι θέλουν να προχωρήσουν. Το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσει τους διαγωνισμούς από τις Θερμοπύλες και την Κύθνο. Αυτό συμβαίνει γιατί βλέπει ότι κάποια βασικά πράγματα ολοκληρώνονται.

Όπως ανέφερα πριν, ο νόμος Πετραλία μετονομάζει τα υδροθεραπευτήρια σε Μονάδες Ιαματικής Θεραπείας και Κέντρα Ιαματικού Τουρισμού – Θερμαλισμού. Παρακαλώ πολύ να μείνουμε σε αυτό και όχι σε ονομασίες του τύπου Κέντρα Ιαματικής Ιατρικής ή κάτι άλλο. Η οποιαδήποτε άλλη ονομασία δίνεται αποπροσανατολίζει και δημιουργεί προβλήματα. Πάνω σε αυτές τις δύο έννοιες στηρίζονται αναφορές σε όλο το θεσμικό πλαίσιο το οποίο έχει μόνο ένα πρόβλημα μέχρι σήμερα. ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΗΚΕ. Εμείς φροντίζουμε να κάνουμε ακριβώς αυτό, να εφαρμόσουμε τους νόμους που ήδη ισχύουν.

Τέλος, δεδομένης της καθημερινής συνεργασίας, ξέρουμε ότι στο Υπουργείο Τουρισμού προσπαθούν να βρουν τρόπο να το καταφέρουν, αλλά δεν έχουν τελειώσει ακόμη, την διαδικασία με τα Προεδρικά διατάγματα με τα οποία θα κατοχυρωθούν οι ζώνες προστασίας των ιαματικών φυσικών πόρων. Μπορεί η όλη διαδικασία να είναι δύσκολη, αλλά ξέρουμε πως δεν υπάρχει περίπτωση να επενδύσει κάποιος χωρίς να ξέρει τι έχει δικαίωμα να φτιάξει, και που, γύρω από τον Ιαματικό Φυσικό Πόρο.

Σε κάθε περίπτωση, αν θέλουμε ο Ιαματικός τουρισμός να παίξει τον ρόλο του, πρέπει να ακολουθηθούν συγκεκριμένα βήματα. Πιστεύουμε πως η συσσώρευση της τεχνογνωσίας στον Σύνδεσμο Δήμων Ιαματικών Πηγών Ελλάδας, το όργανο της τοπικής αυτοδιοίκησης που από το 1983 ασχολείται με τα ιαματικά, η καθημερινή συνεργασία με το Υπ.Τουρισμού, το Υπ.Υγείας, τον ΕΟΠΥΥ, το Υπ.Οικονομικών, και το Υπ.Περιβάλλοντος, η συμμετοχή στις αρμόδιες επιτροπές και ομάδες εργασίας όλων των κρατικών φορέων και υπηρεσιών , βοηθούν ώστε να καθορίζουμε την στρατηγική μας, και να προσεγγίσουμε την Ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

Επιγραμματικά αναφέρω, προκειμένου να καταδείξω την κατεύθυνση της στρατηγικής μας, την παρουσία μας στον Ευρωπαϊκό Σύνδεσμο Ιστορικών Λουτροπόλεων εδώ και 3 χρόνια. Η μεταφορά τεχνογνωσίας που πετυχαίνουμε είναι αξιοσημείωτη, τόσο σε επενδυτικό επίπεδο όσο και στο θερμαλιστικό management. Η επαφή με τους Διευθύνοντες συμβούλους μεγάλων λουτροπόλεων μας βοηθά να αντιληφθούμε την Ευρωπαϊκή πραγματικότητα για να μπορούμε να την εφαρμόσουμε στη χώρα μας.

Θα κλείσω με το θέμα της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 24/2011 για την διασυνοριακή υγειονομική περίθαλψη, αλλά πριν πάω εκεί θεωρώ πως πρέπει επιγραμματικά τουλάχιστον να σας αναφέρω μια ακόμη κατεύθυνση της στρατηγικής μας που αφορά την χρηματοδότηση των υποδομών των εγκαταστάσεων εκμετάλλευσης ιαματικών πηγών από το ΕΣΠΑ.

Τρεις είναι οι τρόποι για να επενδυθούν κεφάλαια στις ιαματικές πηγές.
-Ο ιδιώτης επενδυτής, αν επιλέξει κάποιος Δήμος να πάει σε διαγωνισμό
-Το ΣΔΙΤ. Με τις δυσκολίες και τα προβλήματα του, γιατί είναι άλλη κατάσταση και άλλες διαδικασίες για τα διόδια σε κάποιο δρόμο και κάπως αλλιώς τα πράγματα όταν μιλάμε για παραγωγική επένδυση σε Μονάδες Ιαματικής Θεραπείας και Κέντρα Ιαματικού Τουρισμού – Θερμαλισμού.
-Και το ΕΣΠΑ αν επιλέξει ένας Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης να δουλέψει μόνος του.
Εμείς ασχολούμενοι με όλα όσα προανέφερα, αλλά και δραστηριοποιούμενοι σε πράγματα που για την οικονομία του χρόνου δεν προλαβαίνω να αναφέρω, βοηθούμε τις επενδύσεις σε στις τρεις παραμέτρους.
Πιο συγκεκριμένα όμως για το ΕΣΠΑ οφείλω να πω πως μετά από πολύμηνη συνεργασία μεταξύ του Συνδέσμου, του Υπ.Τουρισμού και του Υπ.Οικονομικών συντάχθηκε ένα πλήρες ερωτηματολόγιο που στάλθηκε στους Δήμους για να αντληθούν οι απαραίτητες πληροφορίες και να μπορέσει να βγει πρόσκληση μέσα από το ΕΠΑΝΕΚ για την χρηματοδότηση των υποδομών των εγκαταστάσεων των επιχειρήσεων εκμετάλλευσης ιαματικών πηγών. Δεν είναι δυνατόν να δημιουργήσουμε ποιοτικό τουριστικό προϊόν χωρίς τις κατάλληλες υποδομές.

Όσον αφορά το θέμα της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 24/2011 για την διασυνοριακή περίθαλψη ομολογώ ότι είναι από τις σπάνιες φορές που ακόμη και εγώ, μετά από τόσα χρόνια στα δημόσια πράγματα, εξεπλάγην.
Ακούσαμε και διαβάσαμε διάφορα, ακόμη και από επίσημα χείλη, που κινούνταν σε λανθασμένη κατεύθυνση και δεν είχαν επαφή με την πραγματικότητα. Τα νούμερα που ακούγονται για την διακίνηση επισκεπτών στις Ιαματικές πηγές μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα χρήματα που θεωρητικά διακινούνται, κινούνται στη σφαίρα του μύθου. Η διακίνηση όπως με διαβεβαιώνουν οι Διευθύνοντες μεγάλων επιχειρήσεων του εξωτερικού είναι πολύ μικρή και καμία σχέση δεν έχουν με μελέτες και έρευνες που βλέπουν κατά καιρούς το φως της δημοσιότητας. Τα θερμαλιστικά συστήματα άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιβιώνουν ουσιαστικά εξαιτίας της κρατικής χρηματοδότησης.

Να ξεκαθαρίσουμε ότι η Οδηγία δουλεύει. Και δουλεύει μέσα από τον ΕΟΠΥΥ και τους αντίστοιχους ΕΟΠΥΥ των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών. Αυτό που χρειάζεται να έχουν οι Ιαματικές πηγές είναι η Επίσημη Αναγνώριση από το κράτος τους, των θεραπευτικών τους ενδείξεων και του τρόπου χρήσης των φυσικών πόρων (πράγμα το οποίο σήμερα υπάρχει ) καθώς και η αδειοδότηση των εγκαταστάσεων δηλαδή το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας ( ήδη όπως εξήγησα πιο πάνω το πρόβλημα λύνεται).
Είναι λάθος να θεωρούμαι πως για να δουλέψει η Οδηγία θα πρέπει τα ιατρεία μέσα στις Μονάδες Ιαματικής Θεραπείας και στα Κέντρα Ιαματικού Τουρισμού- Θερμαλισμού να γίνουν μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει και η αναπαραγωγή του αποπροσανατολίζει ένα ολόκληρο κλάδο που προσπαθεί να βρει τον δρόμο του και να παράγει πλούτο.

Ο Σύνδεσμος Δήμων Ιαματικών Πηγών Ελλάδας είναι αυτός που το 2013 πίεσε και στην ουσία επέβαλε τον αρχικό νόμο 4238/2014 σύμφωνα με τον οποίο θα χρειαζόταν μια ΚΥΑ για τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια με τα οποία τα ιατρεία μέσα στα πρώην υδροθεραπευτήρια θα μπορούσαν να είναι μονάδες Α΄βάθμιας φροντίδας υγείας.
Μετά όμως είδαμε ότι κάτι τέτοιο θα απειλούσε όχι μόνο την βιωσιμότητα της οποιαδήποτε ιδιωτικής επένδυσης αλλά και την ίδια την λειτουργία των δημοτικών επιχειρήσεων εκμετάλλευσης ιαματικών πηγών δεδομένου του μεγάλου κόστους που έχουν οι απαιτήσεις του Υπ.Υγείας τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και σε επίπεδο άλλων απαιτήσεων.
Μην ξεχνάμε ότι ο ιαματικός τουρισμός είναι καταρχήν τουρισμός και γι αυτό λειτουργούμε μέσα από το Υπ.Τουρισμού. Δεν έχουμε καμία διάθεση να γίνουμε νοσοκομεία και κλινικές. Είμαστε εναλλακτική μορφή τουρισμού.
Αυτό που χρειάζεται να γίνει, είναι αυτό που κάνουν όλες οι άλλες Ευρωπαϊκές χώρες δηλαδή κάτω από κρατική επίβλεψη συγκεντρώνονται όλοι οι πάροχοι του Τουρισμού Υγείας και πολύ εύκολα προβάλουν τι ακριβώς προσφέρουν. Είναι αυτό που προσπαθεί να κάνει ο δικός μας ΕΟΠΥΥ με το portal Τουρισμού Υγείας.

Από εκεί και πέρα οι πιστοποιήσεις των υποδομών από ιδιωτικούς φορείς (temos, espa, jci ) είναι κάτι που σίγουρα βοηθάει, αλλά αυτό ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της κάθε επιχείρησης και στο business plan που ακολουθεί για να προσελκύσει επισκέπτες. Είναι θέμα δηλαδή επιχειρηματικότητας. Το κράτος οφείλει να θέσει τους κανόνες και μέχρι εκεί. Ίσως κάποιοι μπερδεύονται με τον Ιατρικό τουρισμό, στον οποίο οι πάροχοι πρέπει να βρεθεί τρόπος να αποκτήσουν Ειδικό Σήμα Λειτουργίας. Εμείς στα ιαματικά όπως προ είπα, έχουμε ήδη θεσμοθετήσει τον τρόπο για το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας.

Από εκεί και πέρα, και δεδομένου ότι το προϊόν που παράγεται μέσα στις Μονάδες και τα Κέντρα μας είναι αποτέλεσμα της επαφής με α)τον φυσικό πόρο (λουτροθεραπεία, ποσιθεραπεία, εισπνοθεραπεία και πηλοθεραπεία) β) την φυσιοθεραπεία και γ)την αισθητική, και των διαδικασιών που προκύπτουν από τον συνδυασμό όλων αυτών επιδιώκουμε την καλύτερη δυνατή συνεργασία με επιστήμονες αυτών των ειδικοτήτων. Όποιος παρακολουθεί τις δραστηριότητες του Συνδέσμου μέσα από την ιστοσελίδα thermalsprings.gr, σίγουρα έχει δει τις συνεργασίες που έχουμε με τον Πανελλήνιο Σύλλογο των Φυσιοθεραπευτών και τον αντίστοιχο των αισθητικών. Τις επόμενες ημέρες θα ανακοινώσουμε τις συνεργασίες με τους διατροφολόγους και τους ειδικούς σε θέματα άθλησης για το συνολικό προϊόν στα κέντρα μας, όταν υπάρχει διαμονή, προκειμένου να προταθούν θεραπευτικές διαδικασίες. Αυτές όμως οι διαδικασίες μπορούν μόνο να προταθούν στους επιχειρηματίες και αυτοί ανάλογα με τις υποδομές τους, τις θεραπευτικές ενδείξεις και αντενδείξεις και τον τρόπο χρήσης του φυσικού πόρου που διαχειρίζονται θα πράξουν ότι είναι προσοδοφόρο για τις επιχειρήσεις τους.
Κάπου εκεί μπορεί να παίξουν τον ρόλο τους υπάρχουσες κρατικές ή μη δομές υγείας που θα βρίσκονται σε συνεργασία με τις επιχειρήσεις εκμετάλλευσης ιαματικών πηγών. Χωρίς όμως καμία κρατική παρέμβαση, πάντα συμβουλευτικά, και πάντα με την λογική κερδοφορίας.

Και ενώ οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης κάνουν σοβαρά την δουλειά τους και προσπαθούν σε κάθε επίπεδο να συνεργαστούν και να προάγουν τον Τουρισμό Υγείας πολλοί από εμάς βρίσκουν μπροστά τους ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο. Και το εμπόδιο αυτό είναι η Εταιρία Ακινήτων του Δημοσίου.

Η σημερινή διοίκηση της ΕΤΑΔ, κατ’ ουσίαν, δεν ασχολείται με τις Ιαματικές πηγές. Δεν τα καταφέρνει ούτε στην διαχείριση, ούτε στην αξιοποίηση των πηγών, δεν επεξεργάζεται τα αιτήματα μας και δεν δίνει λύσεις. Ενώ κατέθεσε φακέλους αναγνώρισης για τους 17 φυσικούς πόρους που διαχειρίζεται πριν λίγα χρόνια, από εκεί και πέρα όλα μοιάζουν σταματημένα. Δεν διορθώνει τους φακέλους σύμφωνα με τις επιταγές του Υπουργείου Τουρισμού και μέχρι σήμερα δεν ασχολήθηκε καθόλου με την αδειοδότηση των εγκαταστάσεων. Δεν βοηθάει τον Σύνδεσμο στις νομοθετικές ρυθμίσεις που προσπαθούμε να περάσουμε. Αγνοεί έτοιμες προτάσεις συναδέλφων δημάρχων για την αξιοποίηση των Ιαματικών πηγών που διαχειρίζεται. Λειτουργεί σαν κράτος εν κράτη. Τα παραδείγματα είναι πολλά και αυτή η συμπεριφορά κάνει κακό γενικά στο χώρο των Ιαματικών αλλά και στις τοπικές οικονομίες των περιοχών μας. Παρακμάζουν μέρα με την μέρα όλες οι κρατικές πηγές. Επιδιώκουμε την άμεση παραχώρηση από την ΕΤΑΔ προς τους Δήμους, των πηγών με τις οποίες δεν μπορούν ή θέλουν να ασχοληθούν. Δεν ζητούμε υπερφίαλα και υπερβολικά πράγματα. Όπως απέδειξα έχουμε τις λύσεις και μπορούμε να είμαστε αποτελεσματικοί.

Κυρίες και κύριοι
Θεωρώ πως μετά από πολλά χρόνια έχουμε δημιουργήσει τις συνθήκες εκείνες που θα οδηγήσουν τον ιαματικό τουρισμό της χώρας μας στην ανάπτυξη. Γνωρίζουμε πως στο σύνολο του ο Ελληνικός τουρισμός υγείας έχει τεράστιες προοπτικές αλλά όπως πιστεύω ότι σας έδωσα να καταλάβετε εμείς στην τοπική αυτοδιοίκηση δεν μένουμε στις εξαγγελίες και στα λόγια αλλά προχωράμε με στρατηγική και μετρήσιμους στόχους

Ακολουθήστε μας

thermal facebook

thermal twitter

Που θα μας βρειτε

  • Θ.Σοφούλη 88, Τ.Κ. 551 31, Καλαμαριά, Θεσσαλονίκη
  • Τηλ.: 2310 410354, Φαξ: 2310 801483